Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Részképességek: Mit jelent a gestalt-látás? PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Burján Judit   

altAz iskola kezdés előtt foglalkoztatja a szülőket, vajon mi az iskolai teljesítmény titka? Van egy fogalom, mely rendre felmerül ilyenkor, de a pedagógusok számára sokat jelentő „részképesség” kifejezés, a szülők számára roppant talányos. Pedig valahol itt van a dolgok nyitja, ez érezhető.

A részképességek azon alapvető képességek, amelyek segítségével kialakul a beszéd, a gondolkodás, továbbá ezek képezik az olvasás, az írás, a számolás és az adaptív viselkedés alapját. Részképességek gyengesége tehát az alapfunkciók rendellenes működése révén tanulási és magatartási zavarokat okozhat. Sorra vesszük azon részképességeket, melyeknek megfelelő fejlettsége fontos iskolai teljesítményhez, és melyeknek lassú fejlődése az óvodáskor végére kell, hogy befejeződjék.

A gestaltlátás a rész-egész viszonyának vizuális felismerését jelenti: ha egy képen szereplő tárgy egy része takarásban van, akkor a tárgy felismerése nehézséget okoz egy 3 év körüli kisgyereknek, mivel aránylag kevessé ismeri a tárgyat , nincs szilárd és megingathatatlan képzete róla, így az eltakart részletet nem képes felidézni képzeletben. A tárgy megfelelő szintű ismerete később képessé teszi a hiányzó részlet felidézésére, mellyel gondolatban kiegészítheti, amit lát. Ez a Gestalt látás.

Az 5 éves gyermekek számára ez már nem egy nehéz feladat, az úgynevezett elemző látás, mely a strukturált egésznek a felfogása, annak részleteivel együtt történő észlelése 6-7 éves korra alakul ki. Az egész és a rész összefüggéseinek helyes felismerése később, az iskolai tanulás során az írás-olvasás alapfeltétele.

Miért fontos a rész-egész viszony vizuális felismerése az iskolai tanulásban? E képesség fejlettségén múlik, hogy tudja-e a gyermek a részeket egészként értékelni, pl. a betűsort szóként értelmezni. Gestalt-látás tehát az olvasástanuláshoz szükséges képesség, mely az összeolvasást segíti vizuális szinten.

Hogyan fejleszthető e képesség? A részképességek lassan fejlődnek a kicsik megismerőtevékenységével párhuzamosan, illetve abból fakadóan. A megismerés gyermekkorban a játékhoz kötődik, így a kirakók, mesekockák, puzzlek segítik ennek a részképességnek a fejlődését.  

Kapcsolódó írásaink:

Alakkonstancia

Iskolaérettség 1.

Iskolaérettség 2.

Iskolaérettség 3.