Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Logopédiai játékok PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Burján Judit   

altAz elején szeretném leszögezni, hogy a cikk nem azért született, mert bárkit arra kívánok biztatni, hogy legyen gyermeke terapeutája! Azt is tudom azonban, hogy az aggódó anyukák, apukák mindent kipróbálnak ha segíteni akarnak, de a dolgok sokszor rosszul sülnek el. Álljon hát itt néhány jó tanács, mit tehetünk pösze gyermekünkkel, hogy az valóban a beszédfejlődést segítse.

Először is, a szülő a szabályok alkotója és betartásukra is neki kell ügyelni, jutalmazni ha lehet és büntetni ha kell, a tanítás komoly feszültséget kelt a szülő-gyerek kapcsolatban, hiszen újabb kötelezettséggel terheli azt. Hát ne taníts!

Ha magad sem vagy képzett szakember még ronthatsz is a helyzeten, hiszen ellenállást alakíthatsz ki a feladattal szemben, amivel a logopédusnak kell majd megküzdeni az értékes fejlesztési időből, továbbá ráirányítva a figyelmét beszédhibájára szorongóvá válhat, ami szintén nem segíti a munkát a későbbiekben. Hidd el nem tragédia ha nem tökéletes a kiejtése két-három-négy évesen. A probléma megítélését bízd szakemberre! Addig is játszatok!

Az artikulációhoz szükséges mimikaizmok és a nyelvizmainak „edzése” hasznos előkészítése a logopédiai munkának és segíti a hangzók spontán kialakulását és beépülését a beszédbe.

Már egészen kicsi korban is szeretnek puszit dobni, hisz a közönség nagyon hálás minden egyes pusziért. Dobjatok hát nagy cuppanós puszikat fűnek-fának, amik jól megmozgatják a száj körüli izmokat . Ha ezt nem kedveli, szirénázhattok né-nó-né-nó, esetleg utánozhattok állathangokat pl. a kismalacot ú-í-ú-í hangokkal, a szamarat i-á-i-á. A lényeg minden esetben a száj mozgatása kerekítéssel és hosszú réssel képzett magánhangzók segítségével. Hasonlókat magatok is kitalálhattok, ami jó mulatság is!

A vicces grimaszolás segít elkülöníteni a mimikaizmok feszítését a laza tartástól, ezért jó kontrasztosan gyakorolni: legyünk boszorkányok (mimikaizmok, nyelv feszítése), majd legyünk rongybabák (minden izmot el lazítunk), de bármilyen párosítás kitalálható ebből a célból.

A nyelv tornáztatására is számos ötlet adódhat pl. tejfölös a cica bajsza, ezért felső ajkát nyalogatja. Tejfölös a cica álla vagy orra, próbálja meg elérni a nyelvével. Arra kell csak ügyelni, hogy szegény cica ne harapja le a nyelvét, tehát játék közben a szájunk legyen nyitva és csak a nyelvünk mozogjon! Utánozhatjátok a kis harangot ha nyelvetekkel megérintitek nagyra nyitott szájatok jobb és bal szájzugát, vagy utánozhatjátok a lovak patáinak kopogását nyelvcsettintésekkel, nyalhatjuk a képzeletbeli fagyit … stb. Versenyezhettek ki tudja tovább fent tartani felső fogsora mögé felemelt nyelvét.

altA beszédlégzést segíti néhány imádott játék! Szappanbuborék vagy lufi fújás, pingponglabda fújó verseny, Könnyű papírhenger elfújása egy szusszal, esetleg gyertyaláng lobogtatása egy levegővel, a láng elfújása minél messzebbről egy „P” hanggal. Utánozhatjátok az autót vagy a motort, kinek a járműve tud tovább berregni. Berregni többféleképpen is lehet: két lazán tartott ajkunk között berregünk vagy alsó ajkunkra helyezett nyelvünket pörgetjük meg egy levegővel. Bármelyik elfogadható, de a legjobb ha mindkettőt tudja és képes elkülöníteni egymástól.

Ezek alapján számos egyéb ötlet felmerülhet, melynek lényege inkább a közös játék, mint az elvárásokkal terhelt gyakorlás legyen. Csak azokat érdemes játszani, amit a kicsi is szeret, hiszen a felsoroltakból is látható, hogy egy feladatra mennyi érdekes ötlet adódhat. Ha ennyi játék is kevés volt a hibátlan kiejtéshez, akkor a szakember megfelelő, célirányos feladatokat fog adni az otthoni gyakorlásra, ami már a sok muszáj miatt nehezebb lesz.

Addig is jó mulatást mindenkinek!

Kapcsolódó cikkek:

Beszédfejlődés

Megkésett és akadályozott beszédfejlődés

Önkéntes némaság - a mutizmus

Bubo és társai, avagy a beszédfejlődésről