Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Gyógypedagógiai terápiák: TSMT-terápia PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Burján Judit   

altTSMT – tervezett szenzomotoros tréning, egy mozgásterápia, melynek neurofiziológiai háttere megegyezik más szenzomotoros terápiák hátterével. Az edzéselméleti ismeretek segítségével kialakított gyakorlatsorok tematikus fejlesztési lehetőséget nyújtanak több korosztály számára. A tréning ajánlott Ayres-terápia  után vagy annak kiegészítésére.

Saját diagnosztikai protokollja szerint, egy kb. 45-50 perces Állapot- és Mozgásvizsgáló tesztet követően a szülők maguk is láthatják, hogy gyermekük aktuális fejlettségét a mozgáskoordináció, a kognitív folyamatok elsajátítása és az idegrendszer működésének érettségének terén. Ha a gyermek három területen 50% alatti teljesítményt mutat vagy 1-1,5 évnél nagyobb az elmaradása az öt fő vizsgálati területen, akkor javasolt a terápia, melynek során fejlődés várható az érzékelés és az észlelés, a lateralitás és dominancia valamint testvázlat, a figyelem, koncentráció, a szerialitás, ritmusérzék, a kommuikáció és az anyanyelvi képességek terén.

A TSMT-terápia két nagy gyakorlatcsoportja biztosítja a célirányos fejlesztést.

A TSMT I. ötszáznyolc feladatából állítható össze a legmegfelelőbb feladatsor, mely home-training során a szülőknek is betanítva otthon végezhető. A mozgássor a fejlődés ütemét követve újabb és újabb gyakorlatokkal bővül illetve cserélődik. A TSMT II. hatszáznyolcvan feladata egymásra épül és fokozatosan nehezedik, olyan gyermekeknek ajánlott, akár már 1-1,5 éves kortól, kiknek teljesítménye a diagnosztikus eljárás során 50-70% között van.

A TSMT II. csoportokban a gyerekek eredményesen 9-12 éves korig fejleszthetők. A csoportok kis létszámúak (ez az adott fejlesztőhely adottságaitól is függ), foglalkozások kb. 50 percesek és nagyon sok eszközt igényelnek.

A terápiát okosító tornának is nevezik, hiszen ép intellektus mellett segít a részképességek fejlesztésében, így komoly segítséget jelent a tanulási problémákkal küzdő gyerekek számára, mert szocializációjukat is fejleszti. Számos fejlesztőhely található, melyek akár a lakóhelyhez közel is megtalálhatóak, de többségük alapítványi vagy más vállalkozási formában működik, ezért fizetni kell a foglalkozásokért, ezért érdemes először az alapítványokat megkeresni.