Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Gyógypedagógiai terápiák: Bobath-módszer PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Burján Judit   

altA mozgás terápiák sorában nagyon ismert Bobath-módszer dr Karel Bobath neurológus és felesége, Berta Bobath gyógytornász nevéhez kötődik. A korai agykárosodás okozta mozgáskorlátozottság esetén sikerrel alkalmazott módszer, melynek középpontjában a megváltozott izomtónus helyreállítása, a koordinációs zavarok leküzdése, a túlmozgások és a kóros csecsemőkori reflexek leépítése érdekében a tónus normalizálása áll.

A terápia célja továbbá agykárosodott csecsemők esetén a fejkontroll és törzskontroll kialakítása, a nyak mobilitása, a kéz és lábtámasz, az ugráskészség kialakítása és fejlesztése, az életkornak megfelelő helyváltoztatások és testhelyzetek, a manipuláció, az önkiszolgálás, az eszközhasználat, a statikus és dinamikus egyensúly fejlesztése, a törzs rotáció és fordulás, a felegyenesedés. Hatásos még a deformitások kialakulásának és az izomerő csökkenésének megelőzésében, így egyes gyakorlatai idősek esetében is jól alkalmazhatóak!

altAz egyéni terápia során alkalmazott technikákat és a kezelés menetét a terápiás cél határozza meg. A Bobath-módszer kiegészíthető más terápiás eljárásokkal Ayres-terápiával, masszázzsal, zeneterápiával, logopédiával és bármi mással a kisgyerek állapotától, szükségleteitől függően.

A kezelés során egyes gyakorlatsorok aktív és passzív gyakoroltatása történik és fontos szerep jut a megfelelő testhelyzetnek, mely minden esetben funkció függő (más testhelyzet optimális a gondozás különböző műveleteihez és más a gyakorlatok elvégzése alatt). A megfelelő testhelyzet jelentősége disszociációs hatásában rejlik, azaz nem csak megtöri a kóros szinergizmusokat, de hat is ellenük. A megfelelő testhelyzetnek tehát már önmagában is terápiás hatása van!

altA facilitációs technika az automatikus mozgásválasz kialakulását segíti manuális módon az önálló aktivitás serkentésének érdekében, hogy a helyes testhelyzetben a megfelelő mozdulat megérzése mielőbb bekövetkezhessen és így további automatikus mozgásválasz jöhessen létre. A módszer természetesen épít a neurológiai funkciók fejlődésére, az eddig ismertetett terápiákhoz hasonlóan.

Hely és eszköz igényes terápia, a tágas mozgástéren kívül, különböző méretű labdák és hengerek segítségével valósítható meg. Gyógytornászok és gyógypedagógusok egyaránt szívesen alkalmazzák, a terápiában a szülőnek csak támogatólag kell részt venni. A kiegészítő terápiák miatt hatékony, de nem olcsó terápiás forma.