Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Női titkok - testmozgás a szoptatás alatt PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Burján Judit   

altSzemélyes élmény: terhességem alatt ettem amit szoktam, mozogtam amennyit szoktam, így nem szedtem fel plusz kilókat gyermekeim mégis szépsúllyal érkeztek. Tudom ez szerencse, meg genetika ... Örültem is neki! Szoptatás alatt sem híztam, sőt később sem jöttek a kilók, így nem kellet ruhaméretet váltanom. Tudom, ez szerencse, meg genetika ... Örülök is neki! Így a változókor felé haladva, enyhe pocak kezdte megmutatni magát, pedig a plussz kilóknak nyoma sincs. Elkezdtem tehát okos oldalakat keresni, hogy mit tegyek. Ezeken szembesültem azzal, hogy valójában mennyire szencsés vagyok. Szerencsés vagy csak ösztönösen jól csináltam valami?

 A következőket tudtam meg: terhesség alatt hízni nem probléma - magam sem éreztem volna annak, ezért mindent megettem ami jólesett! A terhesség alatt felszedett kilók lassan eltűnnek, ha a szoptatás alatt nem gondoljuk, hogy az a dolgunk, hogy kettő helyett együnk. A képlet a következő - egy átlagos nő egy nap alatt kb. 1500 kalóriát éget el semmittevéssel, napi teendőid során még kb 500-at, tehát összesen 2000 kalória. (Természetesen egyikünk sem átlagos nő, ezért jobb ha választasz egy megfelelő kalkulátort valamelyik weboldalon, ami figyelembe veszi életkorodat és magasságodat.) Terhesség alatt valószínűleg többet viszünk be és egyre kevesebbet mozgunk, így igazolható néhány kiló. Szoptatás alatt még plussz 500 kalória elégetésére vagyunk képesek, az összesen 2500 kalória (hiszen emlékezzünk 15000 ha henyélünk, plusz 500 ha napi teendőinket végezzük, plusz 500 a szoptatás)! Úgy tűnik tehát, hogy többet ehetünk mint lánykorunkban!

altNem kötelező azonban elfogyasztani 2500 kalóriát. Ha kb. a megszokott napi adagot eszed, ami 2000 kalória és emeled a folyadékbevitelt a szoptatás miatt, akkor megfelelő mennyiségű és minőségű tejed lesz. Ebben az esetben a terhesség alatt felszedett kilók lassan hasznosulnak és kb, az ötödik hónap táján várható a testsúly csökkenés első jele. Akik a szoptatás alatti fogyásról számolnak be valószínűleg ezen az úton jártak. Ha 2500 kalóriát fogyasztasz sem gond, ebben az esetben a terhesség alatt felszedett kilók maradnak rajtad, amivel a szoptatás után lesz gondod. Ha viszont kettőtök helyett eszel és 2500 kalóriánál is többet fogyasztasz, akkor még hízni is fogsz! Semmiképp se próbálj 1500 kalóriás diétát tartani! Az önsanyargatásnak nem ekkor van itt az ideje!

Mi a helyzet a mozgással?

Nos, ez teljesen egyéni igény szerint alakulhat, mert például egy aktív sportos anyuka az utolsó hónapok mozgásszegény életmódja után már nagyon vágyhat egy kis mozgásra, Nekik jó hír, hogy hatodik héttől már lassan, kíméletesen el lehet kezdeni mozogni. Ha a terhesség alatt bizonyos izomcsoportok elmerevedtek, akkor gyógytorna jellegű (pl gerinctorna, hátastorna) gyakorlatsorok akár már szülés után is végezhetők, ami két-három gyakorlatot jelent. Ha nem vagyunk a mozgás megszálottai és izom vagy izületi problémáink sincsenek, akkor csak egyéni elhatározásunkon múlik, hogy hogyan döntünk külsőnkkel kapcsolatban.

Ha el tudunk fogadni néhány plusz kilót és nem vágyunk lányos alakunkra, de szeretnénk azért jól kinézni és puhány megjelenés helyett tónusosabb testre vágyunk, akkor a következőket tartsuk szem előtt a szoptatás alatti testmozgás esetén: a tej savanyodásának legendája! A mozgástól nem szükségszerűen változik meg az anyatej íze. A túl magas pulzussal járó , erőltetett edzések esetén savasodás (tejsav, izomláz - ismerős gondolom) indul meg a szervezetben, amely a mennyiségtől függően bekerülhet az anyatejbe, de a tej ízének megváltozását okozhatja az 1500 kalóriás étrend, mely a fogyás során felszaporodó méreganyagok miatt következik be.

A teendők tehát:

Ne sürgessük a dolgot, ha nagyot nem hibázunk egy év alatt elégedettek lehetünk a formánkkal!

A testmozgás során, a hozzáértők a közepes edzés zónát javasolják, ami a gyors gyaloglásnak vagy lassú kocogásnak megfelelő 130-150-es pulzust jelenti.

A súlyzós gyakorlatok kevésbé javalltak (nem most van itt az ideje a mell körüli izmok terhelésének), de a felülések például a megfelelő pulzus számot biztosíthatják.

A mozgást a legmegfelelőbb közvetlenül szoptatás után végezni.

altSokan próbálkoznak a babával együtt tornázni, ami nagyon jó móka és sok örömet szerezhet mindkettőjüknek. Ha móka! A gyermek nem súlyzó - egy ideig biztos élvezi, majd elviseli, de kötelező jelleggel nem lehet a sporttársunk. Növekedő súlya persze ideális lenne a terhelés emeléséhez, ám minél nagyobbak annál kevésbé együttműködőek a kcsik, így a szériaszámot nem lehet velük optimálisan emelni. A közös torna maradjon inkább játék!

Öltözékünket alaposan meg kell válogatni: megfelelő méretű melltaró szükséges, ami nem túl szűk vagy bő, ami kidörzsöli a mellbimbót. Futáshoz jó ha egy nem túl szoros sportmelltartóval vagy toppal még rögzítjük és erre vesszük fel a polót. Ruhánk természetesen inkább pamut legyen!

A folyadékbevitelre még fokozottabb figyelmet fordítsunk!

Étkezésünk a saját és a bab érdekében tápanyagdús és ne kalória gazdag legyen!

Kívánom minden olvasónknak, hogy ne süllyedjen bele anyaságába olyan mértékben, hogy elveszítse önmagát! Nem kell lányosan karcsúnak lennünk, de önmagunk számára elfogadhatónak, férjünk számára vonzónak: IGEN! Kellemes otthon töltött babázós éveket kívánok mindenkinek!

Kapcsolódó cikkek: 

Szülés utáni depresszióról

Hogyan éljünk szoptatós anyaként?

Smoothie receptajánlók