Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Altató PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Csányi Nikolett   

altAludni kell! De, hogy mennyit, mikor és hánytól? Anya legyen a talpán, aki ezt el tudja dönteni… Mert, ugyebár, nem olyan könnyű egy háromévest este az ágyba parancsolni, főleg ha ő nem akarja. Vagy ebéd utáni alvás megvalósítása sem egy egyszerű feladat, egy bizonyos életkor után.

Akár csak a gyerekek fejlődésében az alvásigényben is lehetnek kisebb-nagyobb eltérések, egyéni sajátosságok. Nagyon fontos az alvás, de ne akarjuk a szakirodalmi előírásokat mindenáron teljesíteni, inkább figyeljünk oda gyermekünk egyéni igényeire.

Van olyan gyerek, aki korán álmos lesz este és reggel is korán ébred, és van, akit este 11 előtt nem lehet beimádkozni az ágyába. Ugyanez igaz a déli alvásra is, egy négy-öt éves gyereket, ha az már nem álmos, nem fáradt, nem igényli a napközbeni alvást felesleges ágyba parancsolni.
Szóval legyünk rugalmasak egy pontig, valamint néhány dologra nem árt odafigyelni. Tények és tippek az alvásról és az alváshoz:

Az újszülöttek a nap 90%-át alvással töltik. Az alvás ebben a korban olyan funkcióval is bír, hogy megakadályozza a külvilág éles, szokatlan ingereinek eljutását a babához. Később, ahogy kezdenek fejlődni, érni egyre kevesebbet alszanak, és egyre jobban figyelik a külvilágot.

Vannak olyan újszülöttek, akik nappal alszanak, éjjel pedig ébren vannak, sírnak. Létezik olyan magyarázat, miszerint ennek az az oka, hogy nappal alvással védekeznek az ingerek ellen, éjszaka pedig automatikusan „ingerkeresővé” válnak.

Óvodáskorra a gyerekek alvásigénye 12-13 órára csökken.

4-5 éves korban már megfigyelhetünk nagy egyéni eltéréseket a gyerekek alvásigénye között. Az alvási szokásokban is kezd megmutatkozni a gyermek „egyénisége”. Az éber, tevékenykedni vágyó gyereket nagyon nehéz ágyba kényszeríteni, és ha sikerül is rávennünk a déli alvásra, akkor este nem lesz majd álmos.

Általánosságban öt-hat éves korban szűnik meg a nappali alvás.

Honnan tudhatjuk, hogy gyermekünknek elég-e az alvással töltött idő? Figyeljük meg a viselkedését ébredés után! Ha vidám, tettre kész, kipihent, akkor ő 10 órai alvással is beéri egy nap.

Segíti a lefektetést, ha minden nap hasonlóan csináljuk. Alakítsunk ki szertartásokat a fekvéssel kapcsolatban! Például minden lefekvés előtt, mondjunk mesét, beszélgessünk a nap eseményeiről, stb. Ha nem is alszik el rögtön gyermekünk, de a nyugodt, csendes körülmények megteremtésével hozzájárulhatunk a nyugodt alvás feltételeinek a megteremtéséhez.

altHa gyermekünk fél a sötétben, ami kisgyermekkorban normális jelenség, akkor tegyünk szobájába kis lámpát vagy jelzőfényt.

Fontos a jó alváshoz az is, hogy gyermekünk kellően fáradt legyen… Ne teljen el nap anélkül, hogy levegőre vinnénk! Egy rövid séta, pár perc a játszótéren segíteni fog ebben is.

Kapcsolódó cikkek:

Nehézségek a lefekvés körül

Hányszor és mennyit alszanak a kicsik?

Rémálmok

Éjjeli felriadás - Pavor nocturnus

Az altatásról 1.

Az altatásról 2

Gyermekeink álomvilága