Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Emberábrázolás óvodáskorban PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Csányi Nikolett   

altNégy és hat éves kor között a gyerekek második kedvenc tevékenysége a rajzolás (az első a szerepjáték). A kicsik teljes személyiségükkel átadják magukat a rajzolásnak, egész testük mozog, beszélnek, énekelnek közben. Természetesen nem minden gyerek kezd el rajzolni három éves korában. Van, aki csak később kezd érdeklődni a rajzolás iránt, emiatt nem kell aggódni! Az is normálisnak tekinthető, ha még csak firkálnak a gyerekek 3-4 éves kor között.
Körülbelül három éves kor körül jelenik meg a rajzokban az ábrázolás szándéka. Persze a szándék és a kivitelezés képessége még nincsenek egyenes arányban, de talán éppen ettől olyan aranyosak az ebben az időszakban született alkotások.

A fejlődés jól nyomon követhető a gyerekek emberábrázolásában is. Mik az emberábrázolás jellegzetességei óvodáskorban?

3-4 évesen: Általában három – négy éves kor között jelenik meg a gyermek rajzában az ember, jellemzően ún. fej-láb sémaként, majd egyre több részlettel kezdi feltölteni azt és fokozatosan 5-6 testrész aránytalan ábrázolása figyelhető meg: nagy fej, nagy szem, rövid láb, kis törzs, hosszú kar, nagy száj.

alt4 éves kortól: Négyéves kortól a gyermekrajzok kedvenc témája egyre inkább az ember. Még hiányos, merev, „cselekvésmentes” figurák kerülnek a papírra. A leggyakoribb rajzjegyek a következők a megjelenés sorrendjében: fej, szem, láb, törzs, kar, száj, orr. A lányok az arcrészletek ábrázolására, a fiúk a végtagok pontosabb illesztésére fordítanak nagyobb gondot. Ebben az életkorban jellemző, hogy az állatokat is emberszerűen ábrázolják.

5 évesen: Az ötévesek emberrajza további jegyekkel bővül: nyak, ujjak, a fej és a törzs egyre arányosabb ábrázolása, és a ruházat. Ez utóbbi megjelenítése a gombok ábrázolásában ölt testet, melyek aránytalanul nagyok az egész alakzathoz képest.  Ekkorra már a végtagok szinte mindig összefüggnek a törzzsel és a kéz ujjainak a megrajzolására is egyre jobban odafigyelnek a gyermekek. A kétdimenziós ábrázolás is kezd megjelenni ennél a korcsoportnál.

 A rajzok nemcsak a gyereket magát tükrözik, hanem fejlődési ívét is, különös tekintettel arra, hogy miként látja az őt körülvevő világot és hogyan reagál arra. Természetesen szem előtt kell tartanunk, hogy értelmezésük nagy körültekintést igényel.

Irodalom: Feuer M. – A gyermekrajzok fejlődéslélektana, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2000.
S. Cole, M. Cole – Fejlődéslélektan, Osiris, Budapest, 2003., C. Malchiodi: A gyermekrajzok megértése

 

Kapcsolódó írásaink:

Rajzfejlődés

Gyerekrajzok

Rajzok a fejlődés tükrében

Hogyan fejleszthető a finommozgás?