Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Megkésett és akadályozott beszédfejlődés PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Burján Judit   

altNagyon örülsz ha végre megfordul a baba, mert szinte rögtön várni kezded, hogy felüljön, felálljon és elinduljon. Ha már mindent csinál, akkor szeretnéd, hogy mielőbb beszéljen. Szerencsére ma már türelmesebben várakozik a család az első szavakra, de néha nagyon hosszú lehet ez a várakozás. Meddig tartson a türelem? Mire is kell figyelni?

 El kell különíteni a megkésett beszédfejlődést az akadályozott beszédfejlődéstől. Megkésett beszédfejlődés esetén inkább időbeli eltérésről van szó, míg akadályozott beszédfejlődés esetén a beszédértés és a kivitelezés is érintett lehet mind a hangok, a szavak, a ragok, mind a mondatalkotás szintjén. Fontos hangsúlyozni, hogy mindkét probléma ép intellektus mellett jelentkezik és a megfelelő terápia alkalmazása mellett nem okoz iskolai, tanulási problémákat. A beszédfejlődés késésének több oka lehet: az agyi érés késése, szülési sérülés, koraszülöttség, gyakori- elhúzódó, hurutos megbetegedések, fülgyulladások, ingerszegény környezet, pszichés trauma.

A probléma első jelei közé tartoznak a sivár, fejletlen gagyogás a beszédkésztetés alacsony szintje. Mindezek utalhatnak halláskárosodásra is (mely lehet átmeneti jellegű, tartós hurutok esetén), ezért a megkésett és az akadályozott beszédfejlődés gyanúja esetén a logopédiai vizsgálatot audiológiai, neurológiai és foniátriai kivizsgálásnak kell megelőznie.

Megkésett beszédfejlődés esetén a gyermek beszédértése és passzív szókincse korának megfelelő, beszédkésztetése erőteljes, gesztusokkal, mimikával kommunikál. Akadályozott beszédfejlődés esetén gyakran társulnak a problémához egyéb zavarok, mint a nagymozgások ügyetlensége, a beszédészlelés problémái, a figyelem és az emlékezet zavarai.

Mikor érdemes szakemberhez fordulni? Kislányok esetén két éves kor után, kisfiúknál két és fél éves kor után indokolt lehet az audiológiai szűrés elvégezése. Komolyan izgulni három éves kor után vagy közösségben eltöltött néhány hónap után kell. Az óvoda néha csodatévő erővel bír azon gyerekek esetében akiknek beszédkésztetése alacsony, mivel környezetük minden mozdulatukat megérti, a külső környezet akaratán kívül sem képes ekkora empátiára, így a gyermek rákényszerül a kommunikációra, ha boldogulni akar.

Logopédiai terápia esetén a siker érdekében nagyon fontos az együttműködés a szakemberrel, a pozitív hozzáállás a gyermek teljesítményéhez, a megfelelő beszéd példa, odafigyelő magatartás.

Kapcsolódó cikkek:

Beszédfejlődés

Önkéntes némaság - a mutizmus

Logopédiai játékok

Bubo és társai, avagy a beszédfejlődésről