Mottó

„Ha veszel, megtelik a kezed, ha adsz megtelik a szíved.” (Margarete Seemann)

Gyerünk a játszótérre! PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Burján Judit   

A kicsik szívesen játszanak a szabadban és ennek során nagyon sok olyan mozgásformára van lehetőségük, melyek fejlesztő jellegűek. Az óvódáskor végére a gyerekeknek jó néhány készség altés képesség birtokában kell lenniük, hogy az iskolában megfelelően tudjanak teljesíteni. Több terápiát is ismertettünk, mely a nagymozgások fejlesztésén keresztül hatnak a gyerekek teljesítményére.

A mozgások összerendezettsége, a megfelelő egyensúlyérzék, a térbeli tájékozódás képessége, a figyelem összpontosításának megfelelő időtartama olyan részképességek, melyekre szükség van az írás-, olvasás, számolás elsajátításakor. Számos lehetőséget kell tehát biztosítanunk mozgásra a gyerekek számára az első lépésektől az iskolakezdésig, hogy elérjék a megfelelő fejlettséget. Nézzük, mely mozgásforma hogyan hat a kicsikre!

A futás fejleszti az állóképességet, az erőnlétet és javítja a vérkeringést, így hatással van az agyi vérellátásra. A futás és járás összerendezettsége, kivitelezése sokat változik a fejlődés során. Kezdetekben a kicsik széles alapon járnak, járásuk kissé billegő, a térd mozgása nem kifejezett, mire óvódások lesznek futásuk gyorssá, pontossá válik, a lépéshossz megnő, térdüket magasabbra emelik. Sok kisgyerek szeret a járdaszegélyen, vagy egy felfestett vonalon, esetleg egy magasabb, vékonyabb támfalon sétálni, ez a játék fejleszti a koncentrációs készséget, a mozgások összerendezettségét, az egyensúlyérzéket. A homokozó széle, a játszótéri gerenda segíti a mélység és magasság érzékelését.

altAz ugrás megtanulása nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk. Komoly összpontosítást igényel a két-lábról történő elrugaszkodás és a földre érkezéskor a térdrugózás megszervezése. Az ugróiskolák, ugrálóasztalok fejlesztik a mozgást, plusz ingerlik az egyensúlyozásért felelős limbikus-rendszert.

A mászás és a lógás a legkedveltebb mozgásformák a tér bármely irányába (akár vízszintesen, akár függőlegesen). Bátorítsuk a kicsiket a mászókára, fára történő mászáskoréppúgy, mint a folyosókban való  mászáskor, ilyenkor javul a koncentrációs képesség, fejlődik a mozgásszervezés, hiszen minden egyes mozdulatot meg kell tervezni. A különböző rudakon történő lógás pedig lazítja a vállövet, a felhúzódzkodás erősíti a hátizmokat. A megfelelő hátizomzat elengedhetetlen a helyes testtartás kialakulásához, mely segít elkerülni az iskolai statikus ülések során fellépő, izomfáradtságot.

A biciklizés, rollerezés és társaik szintén serkentik a vérkeringést és segítik az egyensúlyérzék fejlődését.

A játszóterek, akár a ház előtt, akár az oviban a szocializációt, az együttműködési készséget is segítik. Az egyéb játék lehetőségekre (labdázás, hintázás, homokozás …) most nem térek ki, de minden kisgyerek ösztönösen megtalálja azt a tevékenységet, melyben jól érzi magát és különösebb veszély, vagy bizonytalanság nélkül gyakorolhat bizonyos készségeket, melyeknek később hasznát veszi.

Tehát: ki a szabadba, hajrá játszótér!

Kapcsolódó cikkek:

Nevelés a játszótéren!

Ha vakmerő, ha bátortallan - szenzomotoros integrációs zavar